לחשוב הרבה!
לחשוב רחוק!
לחשוב חזק!
משחקים לפיתוח יצירתיות בשילוב תנועה:
1. שבו במעגל. קחו כדור קטן והעבירו אותו מהר מיד ליד ומאחד לשני בכיוון השעון. למחיאת כף של המנחה- החליפו כיוון. אחרי כמה אימונים תתחילו לשלב את החשיבה היצירתית: הילד השלישי / רביעי לסירוגין (שימו לב- כאן יש עניין של קשב מתמשך כי צריך לשים לב אצל מי הכדור עוצר) אומרים שם של חיה ומה הקשר שלה לכדור. אחרי כמה סיבובים המנחה נותן הוראה שונה ובכל פעם שהוא מוחא כף- מחליפים כיוון:
צמח + כדור = .........
צבע + כדור = .........
לחשוב רחוק!
לחשוב חזק!
משחקים לפיתוח יצירתיות בשילוב תנועה:
1. שבו במעגל. קחו כדור קטן והעבירו אותו מהר מיד ליד ומאחד לשני בכיוון השעון. למחיאת כף של המנחה- החליפו כיוון. אחרי כמה אימונים תתחילו לשלב את החשיבה היצירתית: הילד השלישי / רביעי לסירוגין (שימו לב- כאן יש עניין של קשב מתמשך כי צריך לשים לב אצל מי הכדור עוצר) אומרים שם של חיה ומה הקשר שלה לכדור. אחרי כמה סיבובים המנחה נותן הוראה שונה ובכל פעם שהוא מוחא כף- מחליפים כיוון:
צמח + כדור = .........
צבע + כדור = .........
שלב נוסף:
המנחה אומר שני חפצים שונים וכל ילד אצלו "עוצר" הכדור אומר מה הקשר בין החפצים. תרגיל זה קשה יותר כיוון שיש להקשיב היטב מה אחרים אמרו ולמצוא קשר שונה בין החפצים:
מטריה + נעל = .............
ארון + מקל = ...............
סוכריה + מפה = ...........
כיסא + ענן =..............
שלמה + מיץ = ............
ספר + מרגרינה = ............
המציאו עוד צירופים מוזרים וסמכו על המשתתפים- הם ימצאו קשרים!
2. הילדים הולכים בחדר. משמיעים מוסיקה. בכל פעם שהמוסיקה עוצרת הילדים מחפשים מישהו לגעת בו והם צריכים להסביר מה הקשר בינם. קשרים אפשריים:
חוקים: מותר לומר רק דברים חיוביים. אסור לגעת פעמיים באותו ילד. אם יש מספר לא זוכי בקבוצה- מותר לעשות "רכבות".
כל פעם ילד אחר מסביר את הקשר שמצא לכל הכיתה כדי לא לעייף בהקשבה להקרבה הסברים. אבל בכל פעם הילדים מסבירים לבן/בת הזוג מה הקשר שמצאו.
- לשנינו יש חולצה אדומה.
- שנינו לומדים גרים באשקלון.
- לשנינו יש אמא.
- שנינו שותים מים.
- שנינו אוהבים שוקולד.
- שנינו חולמים להיות עשירים.
- שנינו קראנו את הספר "מסביב לעולם ב – 80 יום"
- בשם של שנינו יש אות ע'
- שנינו בנים.
- שנינו היינו אתמול בקניון.
הקשרים יכולים להעיד על קירבה וחברות אבל יכולים גם להיות קשורים לעולם מסביב.
המנחה אומר שני חפצים שונים וכל ילד אצלו "עוצר" הכדור אומר מה הקשר בין החפצים. תרגיל זה קשה יותר כיוון שיש להקשיב היטב מה אחרים אמרו ולמצוא קשר שונה בין החפצים:
מטריה + נעל = .............
ארון + מקל = ...............
סוכריה + מפה = ...........
כיסא + ענן =..............
שלמה + מיץ = ............
ספר + מרגרינה = ............
המציאו עוד צירופים מוזרים וסמכו על המשתתפים- הם ימצאו קשרים!
2. הילדים הולכים בחדר. משמיעים מוסיקה. בכל פעם שהמוסיקה עוצרת הילדים מחפשים מישהו לגעת בו והם צריכים להסביר מה הקשר בינם. קשרים אפשריים:
חוקים: מותר לומר רק דברים חיוביים. אסור לגעת פעמיים באותו ילד. אם יש מספר לא זוכי בקבוצה- מותר לעשות "רכבות".
כל פעם ילד אחר מסביר את הקשר שמצא לכל הכיתה כדי לא לעייף בהקשבה להקרבה הסברים. אבל בכל פעם הילדים מסבירים לבן/בת הזוג מה הקשר שמצאו.
- לשנינו יש חולצה אדומה.
- שנינו לומדים גרים באשקלון.
- לשנינו יש אמא.
- שנינו שותים מים.
- שנינו אוהבים שוקולד.
- שנינו חולמים להיות עשירים.
- שנינו קראנו את הספר "מסביב לעולם ב – 80 יום"
- בשם של שנינו יש אות ע'
- שנינו בנים.
- שנינו היינו אתמול בקניון.
הקשרים יכולים להעיד על קירבה וחברות אבל יכולים גם להיות קשורים לעולם מסביב.
שלב נוסף:
הגדרת הקשרים תהיה סביב נושא מסויים, כך שצריך יהיה לדבר כדי למצוא את המשותף:
- סרט שראינו
- סדרת טלביזיה שאוהבים
- אוכל שאוכלים בבית
- מוצא של ההורים
- מקום בו טיילנו
- מותג של בגדים
- משהו שרוצים שההורים ייקנו
- מקצוע שאוהבים בבי"ס.
3. "גדר כבשה ואיש עם בעיה", מאת: יעל בירן
ספרו את הסיפור עד המקום בו הכבשים מתחילות לעבור את הגדר.
סדרו בכיתה מכשול.
הזמינו את הילדים למצוא דרכים שונות לעבור את המכשול.
עשו סבב נוסף.... ושוב.... עד שהילדים יתחילו לשתף פעולה... ולהיות יותר משוחררים. אל תוותרו. האילוץ לחשוב – חשוב.
אחרי שיימאס לכם- השלימו את הקראת הסיפור.
לאתר בו תוכלו למצוא את הסיפור , מצגת ועוד רעיונות לפעילות עם הסיפור
http://www.mkm-haifa.co.il/SCHOOLS/OFARIM/ktiva/gader_kivsa/gader_kivsa.htm
4. תחרות בין קבוצות- חלקו את הקבוצה לצוותים. כל צוות מקבל פתק עם בעיה ועליו לכתוב כמה שיותר דרכים לפתרונה. אחרי זמן מוגבל (5-7 דקות) אוספים את הפתקים ובודקים מי ניצח. חשוב שכל הקבוצות ישמעו את כל דרכי הפתרון המוצעות כדי להגיע לתובנה ש"תמיד יש עוד דרך".
- איך עוזרים לצב לחצות את הכביש?
- איך גורמים לכך שירד יותר גשם?
- איך לא מכניסים בוץ לבית?
- איך לא מפריעים לאמא לנוח?
- איך עוזרים לילדה קטנה שהלכה לאיבוד ברחוב?
- איך מגיעים לירח?
- איך מכבים הר געש?
- איך עוצרים את קצב ההתקרחות של סבא?
- איך מצמיחים יער במדבר?
- איך שומרים על חדר מסודר?
- איך עושים לפיל דיאטה?
שלב נוסף:
כל קבוצה מקבלת פתקים ריקים וכותבת עליהם בעיות. מקפלים את הפתקים ושמים בקופסה. עורכים הגרלה. המנחה נותן אות וכולם פותחים את הפתקים ומתחילים לכתוב רעיונות לפתרון הבעיה. ושוב- מנצח מי שכתב יותר רעיונות.
5. המשיכו את המשפטים:
בכתב או בע"פ. תוך כדי מסירת כדור או הליכה על מסלול. המנחה אומר את תחילת המשפט והמשתתפים מסיימים אותו. רצוי להשלים אותו משפט בכמה שיותר רעיונות.
- בשבוע שעבר הלכתי לטייל בלילה וראיתי.....
- אתמול הגעתי הביתה ועל הדלת היה פתק צהוב ובו הוראות ל.....
- החבר הכי טוב שלי יודע ל.........
- כשאבא שלי היה צעיר הוא אהב............
- כיסא צהוב הוא כיסא של..........
- ראיתי תמונה של עץ והייתי בטוח שזה......
- הכנסתי את הרגל לנעל והרגשתי משהו חלקלק. הייתי בטוח שזה.........
- ציפורים חולמות להיות...........
- מעבר להר יש מקום בו.........
6. תמונות ורעיונות:
א. הילדים יושבים במעגל. באמצע יש כרטיסים עם תמונות. כל ילד בתורו לוקח כרטיס ונותן אותו במתנה למישהו אחר. עליו להסביר למה האחר צריך את הדבר שבתמונה.
ב. הילדים מעבירים את חבילת התמונות, כל אחד לוקח תמונה ושם אותה לפניו כשהתמונה כלפי מטה. לספירה 1.......2.........3....... כל אחד מרים את הכרטיס, מתסכל ומחפש עוד שניים- שלושה כרטיסים שקשורים לכרטיס שלו. הילדים אומרים את הקשרים בקבוצה. המנחה מבקש הסבר למליאה ממישהו אחר בכל פעם.
בשלב הבא- הילדים צריכים להסכים בינהם על הקשר.
מי שנשאר ללא "חברים" יוצא מהמשחק. אוספים את הקלפים ומחלקים שוב.
ממשיכים עד שנשארים 3 אחרונים או עד שנמאס...
על הכרטיסים:
בעלי חיים, חפצים, צורות גיאומטריות, צמחים, נופים, בתים, וכל דבר אחר שאינו יפגע במי מהמשתתפים.
בהנאה!
יעל
הגדרת הקשרים תהיה סביב נושא מסויים, כך שצריך יהיה לדבר כדי למצוא את המשותף:
- סרט שראינו
- סדרת טלביזיה שאוהבים
- אוכל שאוכלים בבית
- מוצא של ההורים
- מקום בו טיילנו
- מותג של בגדים
- משהו שרוצים שההורים ייקנו
- מקצוע שאוהבים בבי"ס.
3. "גדר כבשה ואיש עם בעיה", מאת: יעל בירן
ספרו את הסיפור עד המקום בו הכבשים מתחילות לעבור את הגדר.
סדרו בכיתה מכשול.
הזמינו את הילדים למצוא דרכים שונות לעבור את המכשול.
עשו סבב נוסף.... ושוב.... עד שהילדים יתחילו לשתף פעולה... ולהיות יותר משוחררים. אל תוותרו. האילוץ לחשוב – חשוב.
אחרי שיימאס לכם- השלימו את הקראת הסיפור.
לאתר בו תוכלו למצוא את הסיפור , מצגת ועוד רעיונות לפעילות עם הסיפור
http://www.mkm-haifa.co.il/SCHOOLS/OFARIM/ktiva/gader_kivsa/gader_kivsa.htm
4. תחרות בין קבוצות- חלקו את הקבוצה לצוותים. כל צוות מקבל פתק עם בעיה ועליו לכתוב כמה שיותר דרכים לפתרונה. אחרי זמן מוגבל (5-7 דקות) אוספים את הפתקים ובודקים מי ניצח. חשוב שכל הקבוצות ישמעו את כל דרכי הפתרון המוצעות כדי להגיע לתובנה ש"תמיד יש עוד דרך".
- איך עוזרים לצב לחצות את הכביש?
- איך גורמים לכך שירד יותר גשם?
- איך לא מכניסים בוץ לבית?
- איך לא מפריעים לאמא לנוח?
- איך עוזרים לילדה קטנה שהלכה לאיבוד ברחוב?
- איך מגיעים לירח?
- איך מכבים הר געש?
- איך עוצרים את קצב ההתקרחות של סבא?
- איך מצמיחים יער במדבר?
- איך שומרים על חדר מסודר?
- איך עושים לפיל דיאטה?
שלב נוסף:
כל קבוצה מקבלת פתקים ריקים וכותבת עליהם בעיות. מקפלים את הפתקים ושמים בקופסה. עורכים הגרלה. המנחה נותן אות וכולם פותחים את הפתקים ומתחילים לכתוב רעיונות לפתרון הבעיה. ושוב- מנצח מי שכתב יותר רעיונות.
5. המשיכו את המשפטים:
בכתב או בע"פ. תוך כדי מסירת כדור או הליכה על מסלול. המנחה אומר את תחילת המשפט והמשתתפים מסיימים אותו. רצוי להשלים אותו משפט בכמה שיותר רעיונות.
- בשבוע שעבר הלכתי לטייל בלילה וראיתי.....
- אתמול הגעתי הביתה ועל הדלת היה פתק צהוב ובו הוראות ל.....
- החבר הכי טוב שלי יודע ל.........
- כשאבא שלי היה צעיר הוא אהב............
- כיסא צהוב הוא כיסא של..........
- ראיתי תמונה של עץ והייתי בטוח שזה......
- הכנסתי את הרגל לנעל והרגשתי משהו חלקלק. הייתי בטוח שזה.........
- ציפורים חולמות להיות...........
- מעבר להר יש מקום בו.........
6. תמונות ורעיונות:
א. הילדים יושבים במעגל. באמצע יש כרטיסים עם תמונות. כל ילד בתורו לוקח כרטיס ונותן אותו במתנה למישהו אחר. עליו להסביר למה האחר צריך את הדבר שבתמונה.
ב. הילדים מעבירים את חבילת התמונות, כל אחד לוקח תמונה ושם אותה לפניו כשהתמונה כלפי מטה. לספירה 1.......2.........3....... כל אחד מרים את הכרטיס, מתסכל ומחפש עוד שניים- שלושה כרטיסים שקשורים לכרטיס שלו. הילדים אומרים את הקשרים בקבוצה. המנחה מבקש הסבר למליאה ממישהו אחר בכל פעם.
בשלב הבא- הילדים צריכים להסכים בינהם על הקשר.
מי שנשאר ללא "חברים" יוצא מהמשחק. אוספים את הקלפים ומחלקים שוב.
ממשיכים עד שנשארים 3 אחרונים או עד שנמאס...
על הכרטיסים:
בעלי חיים, חפצים, צורות גיאומטריות, צמחים, נופים, בתים, וכל דבר אחר שאינו יפגע במי מהמשתתפים.
בהנאה!
יעל
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה