ערכו משחקים אלה סביב הקראה של ספר.
מצאו והתאימו בכל פעם את המשחק המתאים לטקסט ולילדים.
המשחקים מתאימים מגיל גן ועד בכלל ומטרתם: פיתוח חשיבה.
1. הקריאו מעט, הפכו את הדף ובקשו לומר 3 מילים שזוכרים מהקטע הקודם. בשלבים, בקשו לומר יותר מילים.
אחרי הקראה קצרה בקשו לציין את המילה הראשונה בספר.
2. בקשו לדמיין את אחת התמונות מהקטע ולספר כמה שיותר פרטים מהתמונה הדמיונית.
3. בקשו לדמיין תמונה מאחד הקטעים בספר ו"להביא" לשם אורח: מי הוא? מאיפה בא? מה יעשה שם? מה יאמר? מה יאמרו לו? האם משתתפי הסיפור יאהבו את האורח או לא?
4. בקשו לזכור מילה אחת מקטע שמיד תקריאו. בקשו לשבץ את המילה במשפט מקורי.
5. הקריאו שלושה קטעים קצרים או משפטים. בקשו לזכור מילה אחת מכל קטע / משפט. בקשו לחבר סיפור קצרצר שכל המילים מופיעות בו.
6. בקשו לאתר בטקסט מילה לא מובנת ולזכור אותה עד סוף העמוד / פרק. אז נסו להסביר את המילים, והקריאו שוב את הקטע / משפט כדי שהילדים יזהו את המילה בהקשר.
7. הקריאו את הסיפור: הצהירו מראש על שלוש קבוצות, (למשל: בעלי חיים, רגשות, חפצים), בכל פעם שהשומעים מצליחים לזהות מילה/מושג השייך לאחת הקבוצות הם נעמדים ואומרים.
8. אחרי ההקראה: אתם אומרות מילים והילדים שולפים מילים מתחרזות שהיו בסיפור או להיפך.
9. אחרי ההקראה בקשו לבחור מקום בסיפור שנעים להיות בו; מקום בסיפור שלא נעים להיות בו; מקום שיש בו ריח טוב; מקום שיש בו ריח רע; מקום שתרצו להזמין אליו חבר/ה; מקום מפחיד; וכדומה.
10. בזמן קריאה:
· שלב 1 : בכל פעם שאתם שומעים את הצליל ל' הרימו יד.
· שלב 2: בכל פעם שאתם שומעים את הצליל ל ' הרימו יד וכשאתם שומעים מ' – הושיטו יד קדימה.
· שלב 3: להוסיף צליל ומשימה- נסו להגיע עד 4 צלילים ותנועות.
11. קראו בספר ודלגו בכוונה על פרטים שגורמים ל"אבד" משמעות. בקשו מהשומעים לציין כשהם חושבים שעשיתם זאת. תנו דוגמה לפני שמתחילים.
12. אחרי קריאה:
· לספר את הספור לפי רצף.
· לספר את הסיפור לפי רצף ולתת מספר לכל "תמונה". למשל: "1 – הילד בכה. 2 – אמא באה לנחם אותו. 3- זה לא עזר. 4 - אמא לא הבינה את הילד. 5 – הילד ישב על אבן. 6 – היה מזג אויר גשום......"
· לזכור את הדמויות שבסיפור. שלב 2- לזכור את הדמויות לפי סדר הופעתן.
· לזכור משהו שהצחיק אותך.
· לזכור משהו רע שקרה.
· לזכור משהו מעניין / חדש.
13. עצרו במקום כלשהו בסיפור ובקשו לומר מה היה קודם ומה יהיה אחרי. אל תתעכבו הרבה והמשיכו לקרוא. חזרו על כך כמה פעמים.
14.ספרו את הסיפור לאחור.
15. חשבו על מילה חוזרת בסיפור. בקשו להסביר אותה למישהו שלא שמע עליה מעולם.
16. אמרו לשומע מילים מהסיפור ובקשו ממנו להיזכר איפה הן הופיעו בסיפור.
17. בקשו להיזכר בשלוש מילים מהסיפור שיש בהן צליל מסוים. בקשו לבנות סיפור קצר מהמילים. זה יכול להיות סיפור מצחיק או חסר משמעות אבל שיש בו הקשרים נכונים בין המילים. למשל: צליל ד': "אתמול אכלתי אדמה שמצאתי בתוך דבר עגול ומסתורי וזה היה די טעים."
18. הקריאו את הסיפור.
· בחרו סיפור שיש בו מילה חוזרת. בכל פעם ששומעים את המילה צריך לעשות תנועה שונה.
· היזכרו בתנועות שביצעתם ובצעו אותן ברצף בלי הקריאה. (בהתחלה רק 3-4 תנועות ואחר-כך יותר).
· בצעו את התנועות בספר הפוך.
19. הקריאו את הסיפור. השומע צריך למנות את מספר הפעמים שהמילה החוזרת מופיעה.
20. הקריאו את הסיפור:
· השומע צריך לציין מילים שיש בהן את אותיות הא'-ב' לפי הסדר. למשל: אני, בית, גמד, דלת, הולך, לומר, זר, חבר, טיפה, וכו'
· לבודד את המילים ולזכור אותן לפי רצף.
· לומר אותן בסדר הפוך.
· לצרף תנועות.
21. הזמינו את הילדים לשאול שאלות על הסיפור: ערכו תחרות בין שתי קבוצות. כל קבוצה שואלת שאלה לסירוגין. אין לחזור על אותה שאלה פעמיים. קבוצה שחזרה על שאלה- מפסידה נקודה. קבוצה שאין לה עוד שאלות- מפסידה.
שאלו שאלה רלוונטית לסיפור ובקשו מהילדים לחפש את התשובה תוך כדי הקשבה. בהתחלה הילדים יענו על השאלה מיד כשיגלו את התשובה. אחרי אימון אפשר לבקש מהם להתאפק עם התשובה עד לסיום הסיפור. כל תהיה הזדמנות ליותר ילדים לחפש את התשובה והאחרים יתאמנו בזיכרון והתאפקות.
22. תנו לילדים כדורים קטנים. כל ילד יחליט בלב על מילה. בכל פעם שישמע בסיפור צליל שיש במילה שבחר הוא יזרוק את הכדור ויתפוס בחזרה.
בהצלחה ובהנאה!!!
יעל
מצאו והתאימו בכל פעם את המשחק המתאים לטקסט ולילדים.
המשחקים מתאימים מגיל גן ועד בכלל ומטרתם: פיתוח חשיבה.
1. הקריאו מעט, הפכו את הדף ובקשו לומר 3 מילים שזוכרים מהקטע הקודם. בשלבים, בקשו לומר יותר מילים.
אחרי הקראה קצרה בקשו לציין את המילה הראשונה בספר.
2. בקשו לדמיין את אחת התמונות מהקטע ולספר כמה שיותר פרטים מהתמונה הדמיונית.
3. בקשו לדמיין תמונה מאחד הקטעים בספר ו"להביא" לשם אורח: מי הוא? מאיפה בא? מה יעשה שם? מה יאמר? מה יאמרו לו? האם משתתפי הסיפור יאהבו את האורח או לא?
4. בקשו לזכור מילה אחת מקטע שמיד תקריאו. בקשו לשבץ את המילה במשפט מקורי.
5. הקריאו שלושה קטעים קצרים או משפטים. בקשו לזכור מילה אחת מכל קטע / משפט. בקשו לחבר סיפור קצרצר שכל המילים מופיעות בו.
6. בקשו לאתר בטקסט מילה לא מובנת ולזכור אותה עד סוף העמוד / פרק. אז נסו להסביר את המילים, והקריאו שוב את הקטע / משפט כדי שהילדים יזהו את המילה בהקשר.
7. הקריאו את הסיפור: הצהירו מראש על שלוש קבוצות, (למשל: בעלי חיים, רגשות, חפצים), בכל פעם שהשומעים מצליחים לזהות מילה/מושג השייך לאחת הקבוצות הם נעמדים ואומרים.
8. אחרי ההקראה: אתם אומרות מילים והילדים שולפים מילים מתחרזות שהיו בסיפור או להיפך.
9. אחרי ההקראה בקשו לבחור מקום בסיפור שנעים להיות בו; מקום בסיפור שלא נעים להיות בו; מקום שיש בו ריח טוב; מקום שיש בו ריח רע; מקום שתרצו להזמין אליו חבר/ה; מקום מפחיד; וכדומה.
10. בזמן קריאה:
· שלב 1 : בכל פעם שאתם שומעים את הצליל ל' הרימו יד.
· שלב 2: בכל פעם שאתם שומעים את הצליל ל ' הרימו יד וכשאתם שומעים מ' – הושיטו יד קדימה.
· שלב 3: להוסיף צליל ומשימה- נסו להגיע עד 4 צלילים ותנועות.
11. קראו בספר ודלגו בכוונה על פרטים שגורמים ל"אבד" משמעות. בקשו מהשומעים לציין כשהם חושבים שעשיתם זאת. תנו דוגמה לפני שמתחילים.
12. אחרי קריאה:
· לספר את הספור לפי רצף.
· לספר את הסיפור לפי רצף ולתת מספר לכל "תמונה". למשל: "1 – הילד בכה. 2 – אמא באה לנחם אותו. 3- זה לא עזר. 4 - אמא לא הבינה את הילד. 5 – הילד ישב על אבן. 6 – היה מזג אויר גשום......"
· לזכור את הדמויות שבסיפור. שלב 2- לזכור את הדמויות לפי סדר הופעתן.
· לזכור משהו שהצחיק אותך.
· לזכור משהו רע שקרה.
· לזכור משהו מעניין / חדש.
13. עצרו במקום כלשהו בסיפור ובקשו לומר מה היה קודם ומה יהיה אחרי. אל תתעכבו הרבה והמשיכו לקרוא. חזרו על כך כמה פעמים.
14.ספרו את הסיפור לאחור.
15. חשבו על מילה חוזרת בסיפור. בקשו להסביר אותה למישהו שלא שמע עליה מעולם.
16. אמרו לשומע מילים מהסיפור ובקשו ממנו להיזכר איפה הן הופיעו בסיפור.
17. בקשו להיזכר בשלוש מילים מהסיפור שיש בהן צליל מסוים. בקשו לבנות סיפור קצר מהמילים. זה יכול להיות סיפור מצחיק או חסר משמעות אבל שיש בו הקשרים נכונים בין המילים. למשל: צליל ד': "אתמול אכלתי אדמה שמצאתי בתוך דבר עגול ומסתורי וזה היה די טעים."
18. הקריאו את הסיפור.
· בחרו סיפור שיש בו מילה חוזרת. בכל פעם ששומעים את המילה צריך לעשות תנועה שונה.
· היזכרו בתנועות שביצעתם ובצעו אותן ברצף בלי הקריאה. (בהתחלה רק 3-4 תנועות ואחר-כך יותר).
· בצעו את התנועות בספר הפוך.
19. הקריאו את הסיפור. השומע צריך למנות את מספר הפעמים שהמילה החוזרת מופיעה.
20. הקריאו את הסיפור:
· השומע צריך לציין מילים שיש בהן את אותיות הא'-ב' לפי הסדר. למשל: אני, בית, גמד, דלת, הולך, לומר, זר, חבר, טיפה, וכו'
· לבודד את המילים ולזכור אותן לפי רצף.
· לומר אותן בסדר הפוך.
· לצרף תנועות.
21. הזמינו את הילדים לשאול שאלות על הסיפור: ערכו תחרות בין שתי קבוצות. כל קבוצה שואלת שאלה לסירוגין. אין לחזור על אותה שאלה פעמיים. קבוצה שחזרה על שאלה- מפסידה נקודה. קבוצה שאין לה עוד שאלות- מפסידה.
שאלו שאלה רלוונטית לסיפור ובקשו מהילדים לחפש את התשובה תוך כדי הקשבה. בהתחלה הילדים יענו על השאלה מיד כשיגלו את התשובה. אחרי אימון אפשר לבקש מהם להתאפק עם התשובה עד לסיום הסיפור. כל תהיה הזדמנות ליותר ילדים לחפש את התשובה והאחרים יתאמנו בזיכרון והתאפקות.
22. תנו לילדים כדורים קטנים. כל ילד יחליט בלב על מילה. בכל פעם שישמע בסיפור צליל שיש במילה שבחר הוא יזרוק את הכדור ויתפוס בחזרה.
בהצלחה ובהנאה!!!
יעל
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה