יום שבת, 31 בינואר 2009

משחקים ולומדים עם עלים




עזרים: עלים בגדלים שונים, עתונים, לורדים, גירים, עפרונות רכים, נירות לבנים, דבק
הפעילויות מתאימות לכל גיל בהתאמת ההנחיות.
הרגישו חופשי להיות יצירתיים ולהמציא.
אשמח אם תעדכנו אותי ברעיונות חדשים ומוצלחים.
כל הניסוחים מופיעים בלשון זכר אך מתכוונים תמיד גם לנקבה.


על עלים
הביאו אוסף עלים.
פזרו את העלים על הרצפה. ככל שהעלים קטנים- המשחק קשה יותר.
הילדים יושבים סביב העלים במעגל.
- מנסים להניח על כל אצבע עלה.
- שמים עלה על אצבע אחת ומנסים לקום.
- יושבים בזוגות זה מול זה. מנסים להעביר עלה מאחד לשני- רק עם האצבעות.
- כנ"ל – בעמידה.
- עומדים במעגל. כל ילד שם עלה על האצבע מלבד ילד אחד. כל אחד מעביר עלה לילד שמימינו.

עלים בערימה
כל ילד בתורו שם את העלה שלו בערימה במרכז המעגל- מנסים ליצור ערמה גבוהה.
מנסים למנות את העלים שבערמה.
פזרו את העלים ושאלו את הילדים: איפה יש יותר עלים- בערמה או כשהעלים מפוזרים.

ציור- עלים
יוצרים ביחד או לחוד "ציור" של עץ מכל העלים.

סדרות עלים
כל משתתף מסדר את העלים לפי הגיון כלשהו: סדרה של גודל, גוון, סוג עלה.
משתתף אחר צריך לנחש לפי מה מסודרים העלים ולהסביר.

עלים בשורה
מניחים שורה של 5 עלים שונים זה מזה.
אחד המשתתפים עוצם עיניים. משתתף אחר מוציא עלה אחד מהשורה ומסתיר אותו. המשתתף שעצם עיניים צריך לנחש איזה עלה הוסתר.

מישוש עלים
בחרו עלים מסוגים שונים.
- למדו איזה עלה שייך לאיזה צמח – מה שם הצמח.
כסו את העלים בבד רך.
- כל משתתף בתורו מכניס את הידיים מתחת לבד ומנסה לזהות את העלים רק ע"י מישוש.
- כל משתתף בוחר עלה מתחת לבד ומתאר לאחרים את העלה- הם צריכים לנחש לאיזה עלה התכוון המשתתף שתיאר. מותר לשאול שאלות של "כן ולא" כרמז.

קירוע עלים
- הילדים מנסים לקרוע מעיתון עלים בצורות שונות.
אפשר להדביק את העלים על נייר ולהוסיף בלורדים או גירים.
- כל משתתף מקבל דף עיתון באותו גודל. תחרות: מי מצליח ליצור יותר עלים מעמוד אחד?
- כולם מדביקים את העלים שלהם על בריסטול גדול- ניתן ליצור עץ. אפשר להוסיף בלורדים או גירים.

תופסת עלים
מפזרים הרבה עלים על הרצפה.
משמיעים מוסיקה ברקע. בכל פעם שמפסיקה המוסיקה כל אחד מנסה לאסוף הרבה עלים. מפסיקים לסימן של המנחה. כל אחד מונה כמה עלים אסף. מי שמנצח מנחה את הסיבוב הבא.

עלים מעופפים
עומדים במעגל.
אחד המשתתפים לוקח חופן עלים – רצוי של מכנף נאה- ועומד במרכז.
הוא סופר עד 3 וזורק את העלים למעלה.
כל הילדים מנסים לתפוס את העלים.
ילד שהצליח לתפוס עלה יוצא מהמעגל.
ממשיכים עד שלכולם יש עלים.

מחבואי עלים
כל משתתף חושב על עלה של עץ מסויים.
המשתתפים האחרים צריכים לנחש על איזה עלה הוא חשב לפי רמזים.
חשוב: להשתמש ברמזים במשפטים שלמים, למשל: העלה שלי גדל על עץ גבוה.
העלה שלי דוקר. העלה שלי רך ואפשר לראות אותו רק בסתיו.

מיחוי עלים
הניחו עלים מתחת לניר לבן. בעזרת עפרון רך עברו על הניר- תקבלו את צורת העלה והטקסטורה שלו. יש להפעיל לחץ מותאם על עפרון. לפעמים צריך להתאמן.

איסוף עלים
צאו החוצה. שלחו את הילדים למצוא כמה שיותר סוגי עלים בזמן מוגבל- דקה.
הביאו לכיתה הרבה עלים. הילדים צריכים למצוא בערמה עלה מסויים לפי התיאור שתתנו. למשל: מצא בבקשה עלה של פרח שפורח רק בחורף. מצא עלה שלכת. מצא עלה שהוא כמו מחט.

בהנאה רבה!
חג ט"ו בשבט שמח!

יעל

אין תגובות: