יום שישי, 16 בינואר 2009

קוגניטוריקה: שילוב תנועה בלמידה: משחקים ולומדים עם פקקים


הפעילויות מתאימה לכל גיל בהתאמת ההנחיות.
עזרים: פקקים שונים. דבקיות עגולות ולורדים. שמיניות בריסטול או חתיכות קרטון בגודל 10* 20 בערך.
המשימות/ שאלות המופיעות כאן הן רק דוגמאות
– הרגישו חופשי להיות יצירתיים ולהמציא. אשמח אם תעדכנו אותי ברעיונות חדשים ומוצלחים.
כל הניסוחים מופיעים בלשון זכר אך מתכוונים תמיד גם לנקבה.



אספו הרבה פקקים מסוגים שונים ומגגונים בגודלם, צבעם והחומרים מהם הם עשויים.
יתרונם של הפקקים ברור: הם זמינים, מגוונים, תלת-מימדיים ומאפשרים תרומה לסביבה ירוקה ע"י שימוש חוזר.

מגדל פקקים
שבו סביב אוסף הפקקים. נסו ליצור מגדל פקקים גבוה ככל הניתן.
שימו לב לחוקי היציבות (בסיס רחב, שמירה על ציר ישר). נסו כמה פעמים וראו מה השיא שלכם.
אחרי שתתאמנו מספיק, נסו להתחרות זה בזה. המנצח- מי שבנה מגדל גבוה יותר או מי שמצליח לא להפיל את המגדל שלו.

קליעה למטרה
סדרו מרחב בחדר כך: קיר חשוף בחלקו התחתון (40 ס"מ לפחות) ובמרחק מטר ממנו פרשו שטיח עליו יכולים לשכב זה לצד זה שניים- שלושה משתתפים. בקיץ ניתן ליהנות מקרירות הרצפה.
על הקיר השעינו זה ליד זה בריסטולים עליהם כתובות הספרות 0...1...2...3...4... עד 9 – כמו מטרות.
שכבו על השטיח על הבטן כשכל אחד מניח לידו 5 או 10 פקקים.
כל אחד בתורו מנסה לכוון ולשלוח פקק אל המטרה.
המטרה: צבירת ניקוד גבוה. רשמו את התוצאה של כל אחד ואחרי כמה סיבובים סכמו ובדקו מי מוביל.
מי שיודע טוב חשבון- מומלץ לעשות כפל ארוך במקום חיבור פשוט.
את הפקקים מעיפים על ידי נתינת מכה קלה ע"י האצבע המוחזקת עם האגודל בצורת עיגול.

בצורה דומה תוכלו לכתוב על הכרטיסיות אותיות.
על כל כרטיסיה כמה אותיות. בכל תור, כל משתתף בוחר אות. המטרה- לבנות מילים ואם ניתן- גם משפטים.

מסביב לשולחן
לשניים או ארבעה משתתפים.
עומדים משני צידי שולחן או מארבעת צידיו.
כל משתתף מסדר מולו במרחק 10 ס"מ מקצה השולחן שורה של פקקים.
כל משתתף שומר לידו "בנק" של עשרה פקקים.
ככל שיש יותר פקקים- המשחק מתארך אך נעשה קל יותר.
תוכלו להקשות ע"י הדבקת מדבקות עגולות על הפקקים עליהן תרשמו מספרים שונים.
המטרה: להעיף פקקים למתחרים אחרים ולצבור נקודות.
כל אחד בתורו מנסה לפגוע בשורת פקקים של היריב שמולו.
רשמו את התוצאות ולאחר 5 או 10 סבבים סכמו את התוצאות ובררו מי ניצח.
כדי להקשות ניתן לסכם תוצאות ע"י כפל ארוך.
את הפקקים מעיפים על ידי נתינת מכה קלה ע"י האצבע המוחזקת עם האגודל בצורת עיגול.

בצורה דומה תוכלו לכתוב על הפקקים אותיות.
מי שפוגע בפקק עם אות- מקבל אותה ומנסה לבנות מילים בעזרת האותיות שאסף.

מחמישה.... שישה.... שבעה יוצא אחד
סדרו שורה של פקקים שונים זה מזה.
התחילו עם שורה של 4 פקקים ונסו להגיע לשורה ארוכה ככל הניתן.
אחד המשתתפים עוצם עיניים.
אחד המשתתפים מסתיר את אחד הפקקים. זה שעצם עיניו פוקח אותן וצריך לנחש מהו הפקק המוסתר.
חשוב לשים לב כי תיאור הפקקים יהיה ברור: צבע, חומר, מרקם, שימוש... למשל: " הפקק המוסתר הוא פקק עגול בצבע כחול, יש עליו ציור לבן ובדרך כלל הוא משמש לבקבוקי מים."

יצירה
צרו מהפקקים "ציורים" שונים. לבד או כל המשפחה יחד!
בהזדמנות זו אתם מוזמנים להכיר את האומן פיבן, שמלבד פרסומות לשטראוס הוא יוצר יצירות מרהיבות בעזרת חומרים וחפצים פשוטים ויומיומיים.
תוכלו לגלוש לאתר ויקיפדיה ולחפש בערך חנוך פיבן או לשוטט באתר המקסים שלו PIVEN WORLD בכתובת: http://www.pivenworld.com/pivenWorldNew.html
באתר תוכלו לראות גם עבודות של ילדים רבים, דיוקנאות וספרים שפיבן יצר.
זוהי תמונה של האומן זו יצירה של פיבן
מילים... מילים...
הדביקו דבקיות עגולות על פקקים רבים וכתבו את כל אותיות הא-ב.
ניתן לשחק באנגלית או בכל שפה אחרת.
השתדלו שתהיה יותר מאות אחת מכל אות. למשל- 4 פקקים של האות י', 5 פקקים של האות ו' וכדומה. ככל שיש יותר פקקים- יותר מעניין.
תוכלו להוסיף פקקים עם סימני פיסוק.
הפכו את הפקקים וערבבו.
כל אחד בתורו "שולף פקק".
המטרה: לבנות מילים ואחר כך גם משפטים.
מנצח מי שאחרי מספר מוסכם של תורות (למשל 10 סבבים) מצליח ליצור הכי הרבה מילים או משפטים.
כל פקק יכול להשתתף במילה אחת בלבד!

ניקוד:
מילה של 2 אותיות=2 נקודות
מילה של 3 אותיות=3 נקודות
מילה של 4 אותיות=4 נקודות
מילה של 5 אותיות=5 נקודות
וכן הלאה.
משפט של שתי מילים= 20 נקודות.
משפט של שלוש מילים= 30 נקודות.
משפט של ארבע מילים= 40 נקודות.
וכן הלאה.

בשלב הבא תוכלו לבנות, כמו בתשבץ, מילים שמתחברות בינהן לאורך ולרוחב.
כל פקק יכול להשתתף ביותר ממילה אחת בלבד!

כמו דוקים
קחו את כל הפקקים ממשחק 6. ערבבו והצמידו על השולחן. עכשיו על כל משתתף לקחת לעברו ע"י הרמת הפקק, פקקים עם אותיות שייצרו מילים עם הניקוד הכי גבוה שהוא יכול. הזזת פקקים אחרים על השולחן פוסלת את התור. אחרי 3 פסילות רצופות יש למשתתף הבא תור נוסף.
הרכיבו מילים. כל פקק יכול להשתתף במילה אחת בלבד!
המשחק מסתיים כשנגמרים הפקקים.
המנצח- מי שצבר ניקוד יותר גבוה.

סדר בבקשה!
כל משתתף מקבל 15 פקקים.
כל משתתף מכין למשתתפים האחרים חידה: סדרה של פקקים שמסודרת לפי הגיון כלשהו.
המשתתף שמצליח לגלות מקבל 10 נקודות. שימו לב- סדרה מסויימת ניתנת להסבר בכמה דרכים. הדרך הקובעת היא הכוונה של יוצר הסדרה. כמו בדוגמא ב' ברמה הגבוהה.
דוגמאות לרמה קלה:
א) גודל עולה. ב) גוונים של אותו צבע. ג) גדול-קטן- גדול-קטן ד) כחול – צהוב- אדום- כחול – צהוב- אדום
דוגמאות לרמה גבוהה יותר:
א) מי עדן, מי עדן, קולה, מי עדן מי עדן, קינלי, מי עדן מי עדן, ספרייט
ב) חלב 1%, חלב 1%, חלב 3 % , חלב 1%, חלב 1%, חלב 3 %
ג) בושם, בושם, מאכל (חמאת בוטנים), בושם, בושם, מאכל (קטשופ)
משחק זה תוכלו לערוך גם עם פקקים עליהם יש ספרות או אותיות.

זיכרון
הדביקו דבקיות בחלקו הפנימי של הפקק. על כל זוג פקקים סמנו סימן זהה, ציור זהה או כתבו מילה זהה.
אפשר גם:
תרגיל ופתרון 5+3 = 8

צרוף מילים שבת שלום

כתבו על הדבקיות לפני שאתם מדביקים על הפקקים.
הפכו את הפקקים ושחקו זיכרון!

...את המשחק העשירי אתם תמציאו ותספרו לי! בהצלחה ובהנאה! יעל


אין תגובות: