המשחקים המוצעים מתאימים לכל גיל בהתאמת רמת המשימות.
עזרים: בקבוקי שתייה מפלסטיק – בכל גודל ומכל סוג.
כל הניסוחים מופיעים בלשון זכר אך מתכוונים תמיד גם לנקבה.
1. "אמת ורק אמת!"
הכינו בקבוק פלסטיק מקושט. ניתן לצייר עם לורדים לא מחיקים artline
יושבים במעגל.
כל משתתף בתורו מסובב את הבקבוק. מי שעליו "מצביע" הבקבוק מבצע משימה או עונה על שאלה.
משימות אפשריות:
- מחיאת אצבעות (מחברים את כל 5 האצבעות של יד ימין ושמאל) – 10 פעמים תוך כדי ספירה.
- למחוא כף עם הרגליים – 5 פעמים.
- לחשב כמה אצבעות-ידיים יש לכל המשתתפים במעגל.
- למחוא כפיים כמספר המשתתפים היושבים במעגל.
- לקום ולשבת 5 פעמים תוך כדי ספירה. למי שיודע טוב לספור אפשר לקום ולשבת 5 פעמים ולספור בקפיצות של 5 כך שבפעם בחמישית שקמים אומרים "25".
- להוציא אויר 5 פעמים תוך כדי השמעת קול "אההההההה" ממושך שמתחיל מצעקה ומסתיים בלחישה.
- אמור את הצלילים הפותחים בשמות של המשתתפים שבמעגל.
- אמור שרשרת של 5 מילים בה כל מילה מתחילה בצליל בו מסתימת המילה הקודמת.
- אמור שלוש מילים שמסתימות ב......
- אמור שלוש מילים שהן חרוז ל.......
- ספירה עולה, ספירה יורדת מ20 ועד 20 (ואם אפשר גם יותר...)
- לומר את אותיות ה- א-ב ברצף או בדילוג של אות אחת א... ג....ה....
- לומר מילה שקשורה ב.... (עולם, ישראל, בעלי חיים, צחוק...).
- לומר מילה שהיא חרוז ל..... ( מים, חץ, ענן, לשון, עין....)
המציאו עוד....
2. "מכתב בבקבוק"
להכין בקבוק פלסטיק מקושט ובו פתח דרכו ניתן להכניס כף יד ולהוציא פתק. סביב הפתח הדביקו סיילוטייפ כדי שהפלסטיק לא יחתוך את היד.
§ יושבים במעגל.
§ כל משתתף בתורו מסובב את הבקבוק. המשתתף עליו "מצביע" הבקבוק מוציא פתק מהבקבוק ומבצע משימה או עונה על שאלה.
היתרון של הוצאת הפתקים הוא שהבקבוק "נותן" את המשימה, אותן מכינים מראש.
החיסרון – מכינים מראש ואין מקום לאלתור, יצירתיות והתאמת שאלות למשתתפים.
§ שאלות ומשימות אפשריות בנוסף לרעיונות שמשחק הראשון– ההכנה מראש מאפשרת גם משימות חזותיות:
- תרגילי חשבון ברמת הילדים המשתתפים.
- קריאת משפטים מתוך שירי ילדים.
- הקראת חידות ובדיחות.
- זיהוי אותיות / מספרים (בעברית או באנגלית או בשפה אחרת אותה מלמדים.)
- לספר סיפור על התמונה המופיעה על הפתק.
- להשלים מילים במשפט. למשל: "אתמול הלכתי ל___________ ונרטבתי כולי, זה היה כיף".
- המציאו עוד....
3. "ניצוצות"
להכין בקבוקים שקופים, למלא בהם מים (אך לא עד הסוף) ולשים בתוכם נצנצים או גופי פלסטיק קטנים ומעניינים.
§ שוכבים על הבטן בזוגות זה מול זה ומגלגלים את הבקבוקים בשתי הידיים. התרגיל מחזק את שרירי הגב. תוך כדי מסירות תוכלו לשוחח או לשאול זה את זה שאלות- תוכלו להיעזר בשאלות דומות לאלו שכבר הוזכרו.
§ המשתתפים שוכבים על הבטן במעגל עם הראשים מופנים למרכז. מגלגלים את הבקבוק זה לזה. תרגיל זה קשה יותר כי צריך לכוון לכיוונים שונים, אבל גם מצחיק יותר.
§ עומדים במעגל ובועטים בבקבוק – בעיטה בבקבוק מחייבת ויסות כוח טוב ויציבה טובה כדי שיתגלגל למטרתו ולא יעוף בלי מטרה. נסו לבעוט לבעוט בשתי הרגליים לסירוגין.
4. "באולינג"
להכין כמה בקבוקים מקושטים ועליהם מספר (1 עד 5 או 1 עד 10 או 10 עד 100 בקפיצות של עשר – בהתאמה) וכדור רך.
§ מסדרים את הבקבוקים לפי הסדר.
§ מוציאים בקבוק אחד ומי שנבחר צריך לגלות מה חסר.
§ מסדרים לא לפי הסדר והמשתתף הנבחר מסדר נכון.
§ אחד המשתתפים מסדר את הבקבוקים בסדרה עם הגיון והאחרים מוצאים את ההיגיון. למשל: רק מספרים זוגיים. דילוגים של 4 או 3...
§ באולינג: מסדרים את הבקבוקים ליד הקיר. מנסים להפיל בקבוקים. בכל פעם רושמים את המספרים של הבקבוקים שנפלו וכך אוספים ניקוד. כל משתתף מחשב את התוצאה לעצמו. למי שיודע טוב חשבון אפשר בשלב חישוב התוצאות להקשות. למשל: מכפילים כל מספר ב- 3 ואז מחברים.
כשמשחקים באולינג חשוב לשים לב גם לזריקה בשתי ידיים וגם ביד אחת.
5. "מיד ליד"
עמדו במעגל. העבירו מיד ליד בקבוק גדול מלא במים (שיהיה קצת כבד). שני בכל פעם את כיוון העברת הבקבוק. בכל סיבוב הכריזו על משימה שונה:
§ כל משתתף אומר מספר זוגי.
§ כל משתתף אומר מילה שהיא חרוז למילה שמישהו אחר אומר.
§ כל ילד שואל שאלה את הבא בתור. זה עונה וממשיך לשאול. תנו נושא לשאלות. למשל: חורף, בגדים, הישוב שלנו...
§ כל משתתף אומר מאכל/ צבע / בעל-חיים שהוא אוהב / לא אוהב.
§ כל משתתף אומר את מספר הצלילים במילה שהקודם לו אמר.
§ סיפור בהמשכים: כל משתתף אומר משפט שהוא המשך של המשפט שהקודם לו אמר.
§ העבירו את הבקבוק כמה שיותר מהר כמה שיותר סיבובים בלי שייפול. מנו את מספר הסיבובים. נסו לקבוע שיאים!!!
§ תיאור חפץ שנמצא בחדר או חפץ אחר שנבחר, תוך שימוש במושגים מגוונים. הקפידו לדבר במשפטים מובנים ועל תיאור כמה קריטריונים: צבע, צורה, גודל יחסי.
6. ציירו על הבקבוקים או קשטו אותם עם מדבקות – העבודה על גוף תלת-מימדי חשובה ומחייבת התייחסות שונה למרחב מאשר עבודה על דף.
7. נסו למזוג נוזל מבקבוק לבקבוק. אחרי שתצליחו נסו תוך כדי דיקלום, שיר או פתרון תרגיל חשבוני. (אם אתם בבית- בצעו זאת מעל כיור או אמבטיה).
כדי ליצור מים צבעוניים הכי טוב להשתמש באבקה של צבעי מאכל.
כדי לסגור טוב את הבקבוק השתמשו בדבק חם.
אל תזרקו את הפקקים- גם בהם נשחק.
בהצלחה ובהנאה!
ספרו לי על רעיונות נוספים- יעל
Yael.sade@gmail.com
עזרים: בקבוקי שתייה מפלסטיק – בכל גודל ומכל סוג.
כל הניסוחים מופיעים בלשון זכר אך מתכוונים תמיד גם לנקבה.
1. "אמת ורק אמת!"
הכינו בקבוק פלסטיק מקושט. ניתן לצייר עם לורדים לא מחיקים artline
יושבים במעגל.
כל משתתף בתורו מסובב את הבקבוק. מי שעליו "מצביע" הבקבוק מבצע משימה או עונה על שאלה.
משימות אפשריות:
- מחיאת אצבעות (מחברים את כל 5 האצבעות של יד ימין ושמאל) – 10 פעמים תוך כדי ספירה.
- למחוא כף עם הרגליים – 5 פעמים.
- לחשב כמה אצבעות-ידיים יש לכל המשתתפים במעגל.
- למחוא כפיים כמספר המשתתפים היושבים במעגל.
- לקום ולשבת 5 פעמים תוך כדי ספירה. למי שיודע טוב לספור אפשר לקום ולשבת 5 פעמים ולספור בקפיצות של 5 כך שבפעם בחמישית שקמים אומרים "25".
- להוציא אויר 5 פעמים תוך כדי השמעת קול "אההההההה" ממושך שמתחיל מצעקה ומסתיים בלחישה.
- אמור את הצלילים הפותחים בשמות של המשתתפים שבמעגל.
- אמור שרשרת של 5 מילים בה כל מילה מתחילה בצליל בו מסתימת המילה הקודמת.
- אמור שלוש מילים שמסתימות ב......
- אמור שלוש מילים שהן חרוז ל.......
- ספירה עולה, ספירה יורדת מ20 ועד 20 (ואם אפשר גם יותר...)
- לומר את אותיות ה- א-ב ברצף או בדילוג של אות אחת א... ג....ה....
- לומר מילה שקשורה ב.... (עולם, ישראל, בעלי חיים, צחוק...).
- לומר מילה שהיא חרוז ל..... ( מים, חץ, ענן, לשון, עין....)
המציאו עוד....
2. "מכתב בבקבוק"
להכין בקבוק פלסטיק מקושט ובו פתח דרכו ניתן להכניס כף יד ולהוציא פתק. סביב הפתח הדביקו סיילוטייפ כדי שהפלסטיק לא יחתוך את היד.
§ יושבים במעגל.
§ כל משתתף בתורו מסובב את הבקבוק. המשתתף עליו "מצביע" הבקבוק מוציא פתק מהבקבוק ומבצע משימה או עונה על שאלה.
היתרון של הוצאת הפתקים הוא שהבקבוק "נותן" את המשימה, אותן מכינים מראש.
החיסרון – מכינים מראש ואין מקום לאלתור, יצירתיות והתאמת שאלות למשתתפים.
§ שאלות ומשימות אפשריות בנוסף לרעיונות שמשחק הראשון– ההכנה מראש מאפשרת גם משימות חזותיות:
- תרגילי חשבון ברמת הילדים המשתתפים.
- קריאת משפטים מתוך שירי ילדים.
- הקראת חידות ובדיחות.
- זיהוי אותיות / מספרים (בעברית או באנגלית או בשפה אחרת אותה מלמדים.)
- לספר סיפור על התמונה המופיעה על הפתק.
- להשלים מילים במשפט. למשל: "אתמול הלכתי ל___________ ונרטבתי כולי, זה היה כיף".
- המציאו עוד....
3. "ניצוצות"
להכין בקבוקים שקופים, למלא בהם מים (אך לא עד הסוף) ולשים בתוכם נצנצים או גופי פלסטיק קטנים ומעניינים.
§ שוכבים על הבטן בזוגות זה מול זה ומגלגלים את הבקבוקים בשתי הידיים. התרגיל מחזק את שרירי הגב. תוך כדי מסירות תוכלו לשוחח או לשאול זה את זה שאלות- תוכלו להיעזר בשאלות דומות לאלו שכבר הוזכרו.
§ המשתתפים שוכבים על הבטן במעגל עם הראשים מופנים למרכז. מגלגלים את הבקבוק זה לזה. תרגיל זה קשה יותר כי צריך לכוון לכיוונים שונים, אבל גם מצחיק יותר.
§ עומדים במעגל ובועטים בבקבוק – בעיטה בבקבוק מחייבת ויסות כוח טוב ויציבה טובה כדי שיתגלגל למטרתו ולא יעוף בלי מטרה. נסו לבעוט לבעוט בשתי הרגליים לסירוגין.
4. "באולינג"
להכין כמה בקבוקים מקושטים ועליהם מספר (1 עד 5 או 1 עד 10 או 10 עד 100 בקפיצות של עשר – בהתאמה) וכדור רך.
§ מסדרים את הבקבוקים לפי הסדר.
§ מוציאים בקבוק אחד ומי שנבחר צריך לגלות מה חסר.
§ מסדרים לא לפי הסדר והמשתתף הנבחר מסדר נכון.
§ אחד המשתתפים מסדר את הבקבוקים בסדרה עם הגיון והאחרים מוצאים את ההיגיון. למשל: רק מספרים זוגיים. דילוגים של 4 או 3...
§ באולינג: מסדרים את הבקבוקים ליד הקיר. מנסים להפיל בקבוקים. בכל פעם רושמים את המספרים של הבקבוקים שנפלו וכך אוספים ניקוד. כל משתתף מחשב את התוצאה לעצמו. למי שיודע טוב חשבון אפשר בשלב חישוב התוצאות להקשות. למשל: מכפילים כל מספר ב- 3 ואז מחברים.
כשמשחקים באולינג חשוב לשים לב גם לזריקה בשתי ידיים וגם ביד אחת.
5. "מיד ליד"
עמדו במעגל. העבירו מיד ליד בקבוק גדול מלא במים (שיהיה קצת כבד). שני בכל פעם את כיוון העברת הבקבוק. בכל סיבוב הכריזו על משימה שונה:
§ כל משתתף אומר מספר זוגי.
§ כל משתתף אומר מילה שהיא חרוז למילה שמישהו אחר אומר.
§ כל ילד שואל שאלה את הבא בתור. זה עונה וממשיך לשאול. תנו נושא לשאלות. למשל: חורף, בגדים, הישוב שלנו...
§ כל משתתף אומר מאכל/ צבע / בעל-חיים שהוא אוהב / לא אוהב.
§ כל משתתף אומר את מספר הצלילים במילה שהקודם לו אמר.
§ סיפור בהמשכים: כל משתתף אומר משפט שהוא המשך של המשפט שהקודם לו אמר.
§ העבירו את הבקבוק כמה שיותר מהר כמה שיותר סיבובים בלי שייפול. מנו את מספר הסיבובים. נסו לקבוע שיאים!!!
§ תיאור חפץ שנמצא בחדר או חפץ אחר שנבחר, תוך שימוש במושגים מגוונים. הקפידו לדבר במשפטים מובנים ועל תיאור כמה קריטריונים: צבע, צורה, גודל יחסי.
6. ציירו על הבקבוקים או קשטו אותם עם מדבקות – העבודה על גוף תלת-מימדי חשובה ומחייבת התייחסות שונה למרחב מאשר עבודה על דף.
7. נסו למזוג נוזל מבקבוק לבקבוק. אחרי שתצליחו נסו תוך כדי דיקלום, שיר או פתרון תרגיל חשבוני. (אם אתם בבית- בצעו זאת מעל כיור או אמבטיה).
כדי ליצור מים צבעוניים הכי טוב להשתמש באבקה של צבעי מאכל.
כדי לסגור טוב את הבקבוק השתמשו בדבק חם.
אל תזרקו את הפקקים- גם בהם נשחק.
בהצלחה ובהנאה!
ספרו לי על רעיונות נוספים- יעל
Yael.sade@gmail.com
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה