יום שישי, 22 במאי 2009

יש קשר!

קשרים ולומדים




















היכולת לקשר בין.... לבין.... היא יכולת מכוננת בחשיבה ולכן חשוב! חשוב! חשוב!
לפתח את היכולת למצוא קשר כבר מהגיל הרך מאוד.
אבל המלאכה לא מסתיימת שם, בגיל הגן.
על מיומנות זו יש להתאמן בכל גיל.

הנה כמה תרגילים-
אין גיל לכל תרגיל- 
יש יכולת לכל תרגולת...

לעבודה!

1. גזרו תמונות מעיתונים. הוציאו מתוך התמונה חלק קטן. הדביקו על ניר לבן ותנו למתאמנים להשלים את ה"חור" בציור, או במילה- לכתוב מילה מתאימה ב"חור".
בחרו ספר לא מוכר אבל גם לא קשה. העתיקו ממנו משפטים שלמים שיש להם משמעות בפני עצמם (ולא רק בהקשר של פיסקה). השמיטו מילה מתוך המשפט ובמקומה סמנו קו. (כן, כמו במבחנים באנגלית...). יש להשלים את המילה החסרה.

2. עמדו במעגל. מתמסרים בכדור.                                                                                                                      
הראשון אומר מילה ומוסר. השני תופס אומר מילה ומוסר. השלישי אומר מילה המחברת בין המילה הראשונה שנאמרה למילה שניה שנאמרה. הרביעי אומר מילה שקשורה למילה השניה והשלישית וכך הלאה. למשל: 1) כדור  2) עפרון 3) פנצ'ר (השפיץ של העיפרון יכול לפוצץ כדור)  4) כביש (לאופניים קרה פנצ'ר משפיץ של עפרון על שהיה על הכביש)  5) מכונית (למכונית היה  פנצ'ר כשנסעה על הכביש) וכו'                                                                                  
שלב ראשון: אל תנסו להבין כל קשר- העיקר למצוא  רעיון ולומר.                                                                
שלב שני: מי שאומר מילה גם מסביר את הקשר. 
התרגיל הוא אימון מצוין גם לזיכרון מושהה.

3. יושבים במעגל. המשתתפים מוצאים בחדר או בתיק האישי חפץ כלשהו ושמים אותו במרכז. עכשיו יוצרים "שרשרת חפצים": הראשון בוחר חפץ ושם אותו ראשון. השני בוחר חפץ שני מניח ליד החפץ הראשון ומסביר מה הקשר בין החפצים. כך הלאה. בשלב מסויים ייתכן ומיעוט החפצים יקשה על מציאת הקשרים. בשלב זה "מותר" לקחת חפצים שהונחו בהתחלה... אבל, אם מוציאים חפץ צריך למלא את הפער בחפץ אחר ע"י החלפה עם חפץ שעדיין לא שמו ברכבת או עם חפץ שכבר נמצא ברכבת אבל אז שוב יפתח פער שיש למלא ע"י חפץ נוסף. ההחלפות האלה מבורכות שכן הן מחייבות את המשתתפים ליצור עוד ועוד קשרים. כמובן שהמשתתף צריך בסופו של דבר להוסיף "קרון" אחרון.

4. שלוש מי יודע? תחרות בין שתי קבוצות: המנחה אומר 3 מילים. 
הקבוצה שמוצאת ראשונה קשר בין המילים- מקבלת נקודה. כדי להקשות אפשר לתת זמן למציאת קשר וכשעובר הזמן התור עובר לקבוצה המתחרה. אחרי פרק זמן נוסף- התור חוזר לקבוצה הראשונה. 
אל תוותרו- תמיד יש קשר כלשהו והוא יכול להיות מצחיק, בהקשר של סיפור, מדעי או דימוני.       
מילים אפשריות:
1 ) ירח/ רוח / פרח    
2) אהבה/ חיבה/ ידידות  
3)  מסורת/ היסטוריה / מנהגים
4) ניר /פרח/ נעל
5)   טלפון/ שיער /  חם    
6)  עשר / מתוק / לחץ        
7 ) ריבוע/ משולש / סרגל        
8) רימון / אדום / שיח    
9) פרפר / נחמד / בוא
10) יש /  הצלחה/ מורה  
11) תור/ זעה/ לבן
12) למה / עולם/ עץ


בהצלחה ובהנאה!







אין תגובות: