יום רביעי, 13 במאי 2009

"מתאים לי"


 מתאים לי.... מתאים לך....


השבוע שמעתי כמה וכמה פעמים את הצרוף המילים הזה או בקיצור ההולם את הילדים "מתאים". נראה לי שזה הגל הבא או חזרתו של גל קודם.

כך או כך, חשבתי שזו הזדמנות מצוינת לפיתוח חשיבה יצירתית.


 




למה?

כי גילפורד וחבריו סיפרו לנו כבר בשנות ה- 70 כי ניתן למדוד את הדבר הזה שכולנו אומרים בלשון קלה "יצירתיות". ראשית עשו לנו סדר והפרידו בין היכולת למדוד את התהליך, את האדם היוצר או את התוצר. אחרי כן הגדיר גילפורד 4 קריטריונים:

  • שטף- היכולת לנקוב במספר פתרונות אפשריים המקיימים דרישה נתונה.
  • גמישות- היכולת לשנות גישות והיבטים, ולא להיצמד לגישה אחת בלבד.
  • מקוריות- היכולת להגיע לפתרונות חדשים ולא מקובלים.
  • שכלול- היכולת לפתח ולשכלל את רעיונות היסוד.

אני מבקשת להראות לכם שבעזרת הקריטריונים האלה נוכל בקלות ובחיוך להשתמש במטבע הלשון "מתאים לי" לפיתוח החשיבה היצירתית אותה מכנים גם "חשיבה מסתעפת".

בקשו מהמשתתפים לבחור חפץ ש"מתאים להם".

ניתן לבחור חפץ דמיוני מהבית או חפץ ממשי מהמקום בו נמצאים בעת התרגול.


יושבים במעגל.

סבב 1: על אחד שם את החפץ שלו במרכז, או רושם על דף המונח במרכז אם החפצים דימיוניים) ומסביר למה החפץ מתאים לו או לה.


 סבב 2: כל אחד לוקח באמת או בדימיון חפץ מהמרכז ושוב שמים את החפצים במרכז ומסבירים למה לקחתם את החפצים האלה.


 הולכים בחדר.

לסימן, עוצרים ופונים אל החבר שעומד בקרבתכם. מסתדרים בזוגות. כל אחד נותן לשני חפץ ואומר למה לדעתו החפץ מתאים למקבל. כאן, יש מקום לכל הסבר מתקבל על הדעת ולאו דווקא הסבר מבוסס במציאות. אפשר ורצוי להשתמש בהומור ודימיון.


 חוזרים על הפעילות 3 – 4 פעמים. נסו לא לחזור על ההסברים.


 לסימן- כל אחד יושב במקום בו הוא נעצר במרחב. כל אחד מציג את החפץ שנמצא אצלו (זכרו כי ייתכן והחפץ הוא דמיוני בלבד) וכיצד הוא מתאים לו.


 חזרו למעגל.

כל אחד בוחר ממגוון החפצים את החפץ שהוא הכי רוצה. חפץ זה יכול להיות שונה מהחפץ אותו הביא המשתתף בתחילת התרגיל וכמה משתתפים יכולים לקחת אותו חפץ.

כל אחד אומר מה בחר ומסביר.


אז מה כאן יצירתי?

שטף- צריך למצוא הרבה הסברים במקום בו לא תמיד הם גלויים וברורים.

גמישות- כיוון שיש צורך למצוא עוד ועוד הסברים צריך למצוא "מאיפה להביא" את הרעיונות וכך נאלצים לחשוב על תחומי תוכן רחוקים.

מקוריות- צריך למצוא הסברים חדשים שעדיין לא נאמרו בקבוצה במהלך הפעילות.

שכלול- האמנם נראה כי יש שכלול בהסברים? סביר להניח שכן. בדקו האם יש הסברים מתוחכמים ומתחכמים יותר בסוף הפעילות מאשר בתחילתה.


 זכרו- המשתתפים אינם צריכים לדעת מהם הקריטריונים של היצירתיות כדי לפתח חשיבה יצירתית. למרות זאת- אני תמיד בעד לפתח חשיבה מטה-קוגניטיבית- חשיבה על חשיבה – כדי לשכלל את האימון ולתת כלים.

אם נראה לכם שההסברים "ישביתו שמחה" – ותרו עליהם.

תהנו!

יעל


 

אין תגובות: